Un sat mai puțin global? Comerțul mondial în era fragmentărilor geopolitice

Tensiunile geopolitice, de la Orientul Mijlociu la rivalitatea SUA-China, remodelează dinamica comerțului mondial. Deși decuplarea pare inevitabilă, realitatea este mai degrabă o reorganizare strategică decât o prăbușire totală a globalizării.

Odată cu realegerea lui Donald Trump, sistemul de comerț internațional construit în perioada postbelică primește câteva lovituri puternice. Deși amplitudinea, acoperirea și calendarul viitoarelor tarife nu sunt pe deplin definite, președintele nu a așteptat să preia funcția pentru a amenința cu tarife globale de 25% asupra Mexicului și Canadei în cazul în care acestea nu vor face suficient pentru a reduce fluxurile de migranți și de droguri către SUA. Din punctde vedere istoric, SUA a fost principalul sponsor al liberalizării comerțului și este cea mai mare piață finală din lume, reprezentând aproximativ o treime din consumul global. Punctul său de vedere privind comerțul este foarte important pentru viitorul schimburile comerciale. Este globalizarea pe cale să intre într-o perioadă de declin?

O reacție îndelungată împotriva globalizării

Reacția împotriva globalizării nu a început în noiembrie 2024. Se poate spune că ea se manifestă încă de la începutul secolului XX1, odată cu eșecul Rundei Doha a OMC. Brexit a arătat că, chiar și în cadrul proiectului european în continuă expansiune, integrarea nu era ireversibilă. Războiul comercial lansat sub prima administrație Trump a marcat prima creștere a tarifelor între economiile majore în epoca postbelică. Pandemia și războiul din Ucraina au arătat riscurile dependenței de țări îndepărtate pentru etapele-cheie ale procesului de producție (fie că este vorba de distanța geografică sau geopolitică). Conflictul din Orientul Mijlociu a evidențiat impactul potențial al geopoliticii asupra logisticii comerțului mondial. Cu toate acestea, deși ponderea comerțului în PIB-ul global a stagnat de la criza financiară din 2008, aceasta nu s-a inversat.

Noile blocuri comerciale apar pe fondul fragmentării

Cu toate acestea, această stabilitate aparentă maschează schimbările profunde care au loc. Graficul 1 prezintă fluxurile comerciale agregate în interiorul și între grupurile de țări care gravitează în mod vizibil spre sau departe de sfera de influență occidentală. Dacă luăm în considerare, pe de o parte, un bloc de țări aliniate Occidentului - inclusiv majoritatea țărilor NATO și economii precum Australia sau Republica Coreea - și, pe de altă parte, țările care au votat „împotrivă” sau s-au abținut ca răspuns la prima moțiune a ONU de condamnare a invaziei Rusiei în Ucraina, începem să observăm un model în concordanță cu fragmentarea geopolitică. În centrul acestei tendințe se află destrămarea parteneriatului comercial dintre țările occidentale, pe de o parte, și China și Rusia, pe de altă parte.

Data for the graph in .xls file

Cu toate acestea, există dovezi că o parte din comerțul anterior dintre UE și Rusia supraviețuiește, intermediat prin țări terțe. De la începutul anului 2022, mai multe foste republici sovietice au înregistrat o creștere semnificativă a cererii de bunuri din UE, determinată de comerțul cu mașini și echipamente de transport. În mod similar, atunci când se analizează îndeaproape comerțul dintre SUA și China, teoria decuplajului devine mai nuanțată. Într-adevăr, unele dintre țările care au câștigat teren ca furnizori pentru SUA sunt în creștere ca destinații pentru exporturile chineze (graficele 2 și 3). Prezența Mexicului și a Vietnamului în aceste grafice este demnă de atenție. Pentru Vietnam, acest rol de etapă intermediară în lanțurile de aprovizionare care leagă SUA și China nu este nou, dar pare să fi fost accelerat de la începutul războiului comercial. Atribute similare fac din Vietnam și Mexic candidații ideali pentru friendshoring: acces la piața americană, bază de producție și infrastructură de transport în creștere, structură de costuri competitivă... În concluzie, atunci când economiile mari și puternic integrate se antagonizează și adoptă măsuri de decuplare a comerțului, relația poate supraviețui (cel puțin parțial), intermediată de țările terțe care fac comerț cu ambele părți. În loc să fie întrerupt, lanțul de aprovizionare crește cu o verigă suplimentară.

Data for the graphs in .xls file

 

Schimbarea rutelor comerciale: noua geografie a comerțului

În același timp, barierele comerciale geopolitice transformă modul fizic în care facem comerț la nivel mondial. De exemplu, interdicțiile UE privind importurile de țiței rusesc (decembrie 2022) și de produse petroliere (februarie 2023) au stimulat semnificativ traficul de mărfuri de-a lungul rutei maritime nordice (NSR). Înainte de aceste sancțiuni, UE era o piață de export majoră pentru Rusia, reprezentând 46% din exporturile sale de țiței în 2021. Ca răspuns la interdicții, Rusia și-a reorientat o mare parte din exporturile de petrol către piețe alternative, în special China. Această schimbare a modelelor comerciale a dat un impuls utilizării NSR, care se desfășoară de-a lungul coastei arctice a Rusiei, de la strâmtoarea Kara Gate la strâmtoarea Bering, deoarece oferă o rută de transport maritim mai scurtă între Europa de Nord și Asia în comparație cu tradiționalul pasaj al Canalului Suez.

În forma lor cea mai extremă, războiul, tensiunile geopolitice pot afecta securitatea comerțului. Exemplul recent al atacurilor asupra navelor comerciale de la Marea Roșie la Marea Arabiei de către rebelii Houthi, solidari cu Hamas, este frapant. Acest lucru a forțat transportatorii să evite tranzitarea Canalului Suez, care în mod tradițional gestionează 12% din comerțul mondial și 30% din traficul de containere. În ultimul trimestru din 2024, numărul navelor care au trecut prin acest punct de blocaj a scăzut cu peste 60% față de aceeași perioadă din 2022.  În schimb, transportatorii au optat pentru Capul Bunei Speranțe. În 2024, indicele Drewry World Container Index, care măsoară tarifele săptămânale pentru transportul maritim de containere de 40 de picioare pe șapte rute maritime majore, a fost de 2,4 ori mai mare decât în anul precedent (graficul 4).

Data for the graph in .xls file

Cu toate acestea, în ciuda ratelor mai ridicate ale transportului maritim, volumul a atins niveluri record în 2024. Între timp, comerțul feroviar, care joacă de obicei un rol secundar, s-a intensificat și a acționat ca o supapă de eliberare valoroasă. Extinderea comerțului feroviar internațional a fost facilitată de dezvoltarea mai multor conexiuni feroviare transfrontaliere în ultimele decenii, în principal datorită inițiativei chineze Belt and Road.

 

Comerțul mondial: adaptare în fața incertitudinii

Reziliența și adaptabilitatea comerțului internațional ies în evidență în contextul creșterii frecvenței și intensității șocurilor geopolitice. În ciuda acestor perturbări, comerțul mondial se menține la niveluri semnificative, ceea ce demonstrează apariția țărilor conectoare și agilitatea sistemelor globale de transport al mărfurilor. Acest lucru sugerează că economia globală integrată rămâne prea profitabilă pentru ca participanții la piață să permită o defalcare dezordonată, chiar dacă relațiile internaționale se tensionează.

Vreți să aflați mai multe? 

> Descarcați Ghidul Coface despre viitorul comerțului global