În contextul economic actual, chiar și o singură factură neîncasată poate perturba rapid activitatea dvs., poate afecta grav fluxul de numerar și poate pune în pericol viabilitatea companiei dvs. Pentru companii, colectarea creanțelor este un instrument strategic de protecție împotriva întârzierilor de plată și a insolvenței. Consultați sfaturile noastre despre cum să gestionați eficient creanțele înainte ca acestea să devină creanțe neîncasabile.
Termenele de plată mai lungi, întârzierile mai frecvente și volumul (și valoarea) tot mai mare a facturilor neplătite. În 2024, acordarea de termene de plată rămâne o practică răspândită în majoritatea țărilor din lume. Și pe bună dreptate: creditul B2B este principala sursă de finanțare pentru afacero. În prezent, 85% dintre companii se confruntă cu facturi neîncasate, indiferent de dimensiunea sau sectorul lor de activitate. Reprezentând 25% dintre falimentele companiilor, neplata facturilor poate avea un impact semnificativ asupra fluxului de numerar, rezultatelor și dezvoltării afacerii dumneavoastră. Toți acești factori fac din recuperarea creanțelor un instrument strategic pentru protejarea afacerii dumneavoastră.
Automatizați reminderele preventive
Aceasta este una dintre cele mai simple (și mai puțin costisitoare) măsuri care pot fi implementate rapid la toate nivelurile organizației dvs. Este simplu: transformați-o într-un obicei. Înainte de scadența unei facturi, trimiteți clientului un reminder prin telefon sau e-mail. Uneori, un singur memento este suficient pentru a declanșa plata.
Acest contact este, de asemenea, o modalitate de a construi o relație cu cumpărătorul și de a anticipa eventualele omisiuni din partea acestuia. Urmărirea regulată le reamintește clienților dvs. de obligațiile lor și asigură o comunicare deschisă.
amintește Joanne Jarre, Debt Collection Manager, Coface France
Aceste măsuri de follow-up sunt deosebit de importante din două motive:
- Pentru a înțelege mai bine situația debitorului: dacă un debitor solicită o prelungire a termenului de plată, acest lucru poate indica faptul că se confruntă cu dificultăți financiare și vă poate determina să fiți mai proactiv în colectarea creanțelor și monitorizarea plăților.
- Identificați anumite litigii sau factori perturbatori: acest lucru vă oferă posibilitatea, înainte de faza de litigiu, de a le rezolva rapid și de a asigura plata datoriilor cât mai curând posibil.
Management proactiv și reacție extrem de rapidă: noul tău motto
Chiar și în faza amiabilă, acțiunea rapidă și reacția promptă sunt cheia succesului în recuperarea creanțelor! Pentru că fiecare zi contează, nu este nevoie să așteptați: imediat ce o factură este scadentă, se recomandă inițierea unei proceduri de recuperare a creanțelor.
Evitați să vă bazați exclusiv pe relația de încredere dintre cumpărător și furnizor, deoarece acest lucru poate duce la întârzieri și mai mari în efectuarea plăților. Fără a compromite parteneriatul comercial, obiectivul este de a fi extrem de vigilent în această privință și de a anticipa pe cât posibil facturile neplătite și neplata la termen.
adaugă Joanne Jarre.
Urmăriți cu atenție debitorii dvs.
Doar pentru că clientul dvs. este debitor de luni sau chiar ani de zile, nu înseamnă că nu vă va putea plăti în câteva zile! Păstrați legătura cu el în mod regulat. La un ritm moderat, dar frecvent. Sunați-vă debitorii pentru a verifica evoluția situației lor și plata datoriilor. Fiți înțelegător, dar rămâneți ferm în ceea ce privește așteptările dvs.
În acest moment, debitorul poate să nu dispună de lichiditățile necesare, dar este posibil să aibă încasări în aceeași săptămână, ceea ce îi va permite să își achite datoria restantă. Prin menținerea în atenție, obiectivul este de a fi primul creditor care obține plata de la debitor imediat ce fondurile necesare sunt disponibile.
analizează Joanne Jarre.
Suport intern, termene de plată: concentrați-vă pe soluții!
În această fază amiabilă, puteți solicita sprijin în cadrul companiei dvs., cum ar fi implicarea reprezentantului comercial responsabil de clientul dvs. debitor, pentru a evita orice prelungire suplimentară a datoriei.
Acest lucru poate fi util, deoarece reprezentantul de vânzări poate avea informații diferite despre compania clientului și prioritățile sale actuale și, prin urmare, vă poate ajuta să identificați persoanele de contact potrivite responsabile de plățile către furnizori.
explică Joanne Jarre.
Alternativ, puteți lua în considerare și alte instrumente de negociere:
- Comanda nouă VS datorie veche: profitați de comenzile noi ale debitorului dvs. pentru a vă asigura plata unei datorii vechi.
- Acorduri de plată: oferiți debitorului dvs. un acord și un calendar de plăți pentru a găsi o soluție amiabilă, asigurându-vă în același timp plata.
Uitați de fobia administrativă
Adesea neglijată, dar crucială, documentația este cea mai grea și mai consumatoare de timp parte a procesului pentru factorii de decizie. Mai ales că un caz (corect) de recuperare a creanțelor nu se rezumă doar la facturi! Avize de livrare, dovezi ale serviciilor prestate: orice colectare de creanțe de succes se bazează pe o muncă meticuloasă pentru a asigura o documentație corespunzătoare.
Aceste elemente sunt extrem de importante pentru a dovedi validitatea datoriei și pentru a anticipa eventualele litigii privind serviciul prestat de debitor. Pe termen lung și în cazul unei proceduri judiciare simplificate de recuperare a creanțelor, un dosar bine documentat are șanse mult mai mari de a conduce la executarea mai rapidă a hotărârii judecătorești.
declară Joanne Jarre.
Fiți formali
Dacă nu răspunde la demersurile dvs. informale, adoptați un ton formal cu debitorul. Precizați intenția dvs. de a iniția acțiuni legale (de preferință prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire) în cazul neplății facturilor într-un termen specificat și penalități de întârziere.
Scrisorile trimise direct clienților dvs., cum ar fi scrisoarea de somație, au un impact semnificativ asupra rezultatului procesului de recuperare a creanțelor. Aceste documente oficiale reamintesc clientului dvs. angajamentele sale și disponibilitatea dvs. de a întreprinde acțiuni legale în cazul neplății. Dacă tot nu ați primit plata facturii, aveți la dispoziție alte opțiuni, cum ar fi o somație prealabilă, un ordin de plată, o procedură sumară sau o citație de plată, care sunt, în general, eficiente.
Este esențial ca toate contactele cu debitorul să fie formalizate în scris. În dreptul comercial, probele pot fi furnizate prin orice mijloace: chiar și un e-mail poate fi acceptat într-un caz de colectare legală a creanțelor.
spune Joanne Jarre.
Sfatul suprem: încredințați creanțele neîncasabile unui expert
După cum puteți vedea, colectarea creanțelor interne este un proces laborios, care necesită mult timp, implică numeroase proceduri și specificități care trebuie stăpânite... fără nicio garanție de succes. În plus, cu cât creanța este mai veche, cu atât șansele de recuperare sunt mai mici.
Ca jucători cheie la nivel mondial în gestionarea riscului de credit comercial, serviciile noastre de colectare a creanțelor vă îmbunătățesc semnificativ șansele de a încasa datoriile. Cei 200 de experți locali și 250 de parteneri juridici ai noștri recuperează creanțele neplătite în 190 de țări, acordând prioritate soluțiilor amiabile datorită cunoștințelor aprofundate despre piețele locale, legislație și comportamentul de plată. În plus, vă păstrați relația cu clientul și plătiți acest serviciu numai pentru creanțele recuperate!
Descoperiți serviciile noastre de colectare de creanțeși contactați experții noștri acum.