Pakistan: Muncă grea pentru un guvern fragil

Niciun partid nu a reușit să obțină majoritatea absolută la alegerile legislative contestate din 8 februarie 2024. În total, 128,5 milioane de alegători au fost chemați la urne, cu o prezență finală la vot de 47%.

Candidații independenți afiliați la Mișcarea pentru Justiție din Pakistan (PTI) s-au clasat pe primul loc (93 de locuri), urmați de cele două partide tradiționale, Liga Musulmană Pakistaneză (PML-N) și Partidul Popular Pakistanez (PPP), cu 75 și, respectiv, 54 de locuri. Ultimele două și-au unit forțele cu cinci partide mai mici pentru a obține majoritatea absolută.

 

Rezultatele alegerilor sunt contestate pe scară largă

Întârzierea anunțării rezultatelor și suspendarea serviciilor de telefonie mobilă și internet au alimentat suspiciunile de fraudă electorală. Perioada preelectorală fusese deja subminată de amânarea alegerilor dincolo de limita constituțională și de imposibilitatea candidaților PTI de a face campanie sub culorile partidului și de a folosi simbolul acestuia, bâta de cricket, care este esențial pentru vizibilitate într-o țară în care 40% din populație este analfabetă. Liderul PTI, fostul prim-ministru Imran Khan, se află în închisoare din august 2023.

 

Țara a fost afectată de atacuri teroriste masive

Preluarea de către talibani a Afganistanului vecin în 2021 a intensificat numărul de atacuri teroriste (693 de morți în 2023). În ajunul zilei scrutinului, 28 de persoane au fost ucise în două atentate revendicate de Statul Islamic în Balochistan, regiune împărțită cu Afganistanul și Iranul.

 

Țara se confruntă cu provocări socio-economice majore

Economia a regresat ușor în 2023 (-0,2%), penalizată de inflația galopantă, care a atins 30% în medie în 2023 și a cântărit asupra consumului privat (80% din PIB). Aceste greutăți economice, împreună cu creșterea rapidă și continuă a populației (+2% pe an; 241,5 milioane de locuitori), au menținut sărăcia (40% din populație), deoarece forța de muncă este numeroasă și ieftină.

 

Există încă multe riscuri pentru viitorul guvern

Având în vedere lipsa sa de legitimitate, noului guvern îi va fi dificil să continue reformele solicitate pentru reînnoirea acordului cu FMI, în condițiile în care țara se confruntă în continuare cu dezechilibre bugetare majore, precum și cu tensiuni interne și externe.

  • Depresiunea datoriei publice: În iulie 2023, țara a evitat la limită intrarea în incapacitate de plată datorită unui plan de salvare al FMI, cel de-al 23-lea pachet din ultimii 60 de ani, un acord stand-by (SBA) de 3 miliarde USD, din care 1,9 miliarde USD au fost deja plătite.
  • Finanțele țării sunt puternic constrânse de veniturile scăzute (12,5% din PIB) din cauza informalității, a scutirilor, a evaziunii și a corupției.
  • Conturi externe fragile: exporturile de bunuri sunt dominate de produse textile cu valoare adăugată redusă (60% din total) fabricate din bumbac local, care este foarte vulnerabil la capriciile vremii. Țara este deosebit de dependentă de importurile de produse alimentare, îngrășăminte și energie.
  • Tensiuni interne: noul guvern va trebui să conducă țara sub controlul armatei omniprezente. Din 1947, armata a răsturnat guvernul de trei ori și a condus direct țara timp de peste trei decenii.
  • Mediu geopolitic extern periculos: Tensiunile cu țările vecine, în special cu India (încetarea focului în Kashmir din 2021), Afganistanul (graniță disputată) și Iranul (populație Baluch comună) alimentează instabilitatea și subminează progresul proiectelor de infrastructură transfrontalieră cu China și Asia Centrală.

Creșterea PIB-ului: 2023 (estimare): -0,2%; 2024 (previziuni): 2%

Evaluarea riscului de țară Coface: D (foarte ridicat)

Aprofundați evaluarea completă a riscului de țară

Pakistan

 

D D