În timp ce Summitul internațional privind inteligența artificială se încheie în Franța, adoptarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative de către întreprinderi generează nenumărate dezbateri (și partea sa de imaginație). Progresele rapide în acest domeniu nu se mai limitează la liderii din domeniul tehnologiei și al serviciilor, ci afectează toate întreprinderile și comerțul mondial. De la procese la produse, care sunt oportunitățile și riscurile implementării AI pentru sectorul de producție și gestionarea creditelor?
Creștere, productivitate, competitivitate: macro-micro, aceeași luptă!
Din perspectiva unei întreprinderi sau la scară națională, problemele legate de utilizarea inteligenței artificiale pot varia foarte mult. Cu toate acestea, trei aspecte majore se aplică atât la nivel macroeconomic, cât și microeconomic: creșterea, productivitatea și competitivitatea. După perioada de mirare și de experimentare, „bula inteligenței artificiale generative” trece acum la etapa utilizării productive a acestei tehnologii, pe scară largă și integrată în modele economice viabile.
Printre provocările emergente, goana după competitivitate va genera de facto dezechilibre între națiuni și întreprinderi. Și o schimbare crucială: în timp ce jucătorii pot face greșeli, nu toți se vor recupera în același ritm după o greșeală în acest domeniu.
Cei care vor stăpâni AI vor beneficia de câștiguri de productivitate și de un avantaj strategic. Cu toate acestea, provocarea constă în echilibrarea raportului dintre putere și responsabilitate: AI este o pârghie de creștere și o sursă de productivitate, dar și un vector de riscuri etice, sociale, de mediu și geopolitice.
Aculturarea factorilor de decizie este, de asemenea, decisivă pentru întreprinderi. Mai ales că inteligența artificială este încă o tehnologie în evoluție, așa cum am văzut recent cu DeepSeek, care a răsturnat multe convingeri percepute ca adevăruri imuabile.
Aurélien Duthoit, ICT sector economist, Coface.
Toate companiile joacă în aceeași ligă?
Deși AI este o revoluție tehnologică cu particularitatea de a afecta toate companiile, la toate nivelurile, adoptarea sa are loc într-un context de suveranitate, politică de investiții și cotă de piață dominat de companiile americane și chineze pe scena mondială. Companiile americane precum Google, Microsoft, Amazon, Meta, Oracle și Apple sunt în frunte, cu peste 160 de miliarde de dolari investite până în 2024, în principal în construirea de centre de date pentru a-și antrena modelele de inteligență artificială, și aproape 500 de miliarde anunțate de Donald Trump în cadrul proiectului Stargate. Unele companii chineze precum Baidu, Tencent și Alibaba, ale căror investiții totale se ridică la 15 miliarde de dolari, se descurcă bine. În Europa, pe de altă parte, este dificil să se identifice măcar o singură companie care a făcut investiții de această amploare.
Ritmul de adoptare a inteligenței artificiale este foarte inegal între sectoare, dar și în cadrul aceluiași sector. Acesta depinde de factorii de reglementare, de gradul de maturitate al datelor și de resursele disponibile.
Sectoarele orientate către tehnologie beneficiază de un mediu de reglementare favorabil, de volume mari de date structurate și de resurse IT semnificative. Dar, de asemenea, beneficiază anumite sectoare, cum ar fi comerțul sau industria, care sunt deja foarte angajate în digitalizarea activităților lor. În acest sens, inteligența artificială nu este în niciun caz o problemă limitată la companiile tehnologice!
Carine Pichon, CEO of Coface France, Western Europe and Africa.
Inteligența artificială integrată în soluțiile pentru clienți și în gestionarea riscurilor comerciale
Deși subiectul inteligenței artificiale nu este nou, acesta a căpătat din nou amploare odată cu dezvoltarea inteligenței artificiale generative și a modurilor sale de utilizare care sunt mai accesibile publicului larg. În cadrul întreprinderilor, se poate observa, de asemenea, o evoluție orizontală: testată mai întâi pe câteva funcții (IT, riscuri), AI s-a extins treptat la alte domenii (resurse umane, finanțe), cu o creștere exponențială a utilizării.
În acest context, problema cazurilor de utilizare se află în topul preocupărilor factorilor de decizie: cum poate fi inteligența artificială integrată, adoptată și adaptată la activitățile companiei mele? Ce beneficii concrete poate aduce clienților? Cum poate AI să îmbunătățească evaluarea riscurilor comerciale?
Doi lideri mondiali își împărtășesc experiențele și strategiile inovatoare în acest domeniu:
- Schneider Electric, lider mondial în tehnologia industrială, care a adoptat inteligența artificială în beneficiul clienților săi. . . precum și gestionarea riscului de credit!
- Sonepar, lider mondial în distribuția de echipamente electrice pentru profesioniști, care utilizează inteligența artificială pentru a oferi clienților săi o experiență omnichannel și o propunere de valoare personalizată.
Explorați toate provocările, riscurile și oportunitățile Inteligenței Artificiale, un adevărat punct de cotitură industrial? alături de experții noștri, urmărind reluarea Conferinței de risc de țară a Coface din 2025.