Xavier Durand: "Asistăm la apariția unui val de datorii cu scadențe substanțiale în 2025"

Mai mult ca oricând, asigurarea creditelor comerciale are un rol de jucat într-o lume mai puțin previzibilă, susține Xavier Durand, directorul general al Coface, în continuarea marelui său interviu.

Citiți prima parte a interviului lui Xavier Durand, în care a explicat consecințele conflictelor din întreaga lume pentru întreprinderi și ce înseamnă acest lucru pentru Coface.

 

Cât de departe va merge normalizarea insolvențelor corporative?

Este foarte greu de prezis, pentru că atunci când politicienii și băncile centrale intervin, se bazează pe un cadru de referință pe care este greu să îl atingi corect: să ții inflația la distanță, asigurându-te în același timp că nu creezi o recesiune uriașă.

Întrebarea cheie este să știm cât de departe vor merge lucrurile, având în vedere că este nevoie de timp pentru a transmite politica monetară la economia reală. Au trecut 18 luni de când ratele au început să urce, iar inflația abia acum începe să revină.

Scopul este de a ne asigura că există o aterizare ușoară. Dar, în realitate, asistăm la o încetinire a creșterii economice la nivel mondial până la 2,2% în 2024, ceea ce reprezintă un nivel relativ scăzut din punct de vedere istoric.

 

Cum se schimbă accesul la finanțare?

Companiile se finanțează ieftin de ani de zile. De acum încolo, condițiile de cost și volumele de finanțare nu mai sunt atât de bune. Întreprinderile au beneficiat de sprijinul guvernamental în timpul crizelor recente, dar iată o întrebare: Au profitat ele de această ocazie pentru a-și revizui modelul de afaceri? Sau funcționează în continuare cu bani împrumutați și nu-și vor putea rambursa datoriile doar cu fluxul de numerar? Totul este să știm ce companii se încadrează în ce categorie.

Aproximativ două treimi din împrumuturile susținute de garanții de stat sunt încă în curs de rambursare; deci aceasta este încă o formă de sprijin în comparație cu condițiile actuale de finanțare. Dar, începând de anul viitor, așa-numitele companii „zombi” se vor confrunta cu un zid de cărămidă pentru refinanțare, pe care unele dintre ele îl vor depăși cu greu. Logica pieței va avea din nou întâietate, iar noi câștigători și perdanți ai crizei vor apărea.

Trebuie să recunoaștem că marjele corporative sunt încă bune, la fel ca și fluxurile de numerar, motiv pentru care înăsprirea monetară necesită timp într-un mediu în care punctul de plecare este pozitiv. Iar acest lucru este cu atât mai mult cu cât întreprinderile și-au asigurat surse de finanțare timp de mai mulți ani la rate foarte scăzute.

Asistăm la apariția unui zid de datorii cu scadențe substanțiale în 2025. Totul va depinde de ritmul de normalizare. Pentru moment, nivelul falimentelor este încă apropiat de mediile anuale de dinainte de Covidiu, de aproximativ 50 000 pe an în Franța.

 

Ar trebui să ne temem de zidul de investiții care ne așteaptă odată cu tranziția ecologică și energetică?

Investițiile în energia fără carbon au crescut puternic în ultimii ani: în prezent, acestea se ridică la puțin sub două trilioane de dolari la nivel mondial. Dar această cifră este încă departe de a fi suficientă dacă vrem să fim în pas cu Acordul de la Paris. Aceasta reprezintă mai mult decât dublul investițiilor care ar fi necesare în fiecare an până în 2030. Deficitul este încă colosal, mai ales că trebuie finanțat în condiții mult mai restrictive decât în trecut.

Toți actorii economici vor trebui să dea o mână de ajutor, iar acest lucru nu poate fi decât un efort colectiv: al statelor, evident, care trebuie să creeze un cadru fiscal și de reglementare adecvat, dar și al gospodăriilor și al întreprinderilor.

 

Sunt companiile în măsură să abordeze aceste tranziții?

Este o tranziție complicată și, deși întreprinderile nu au așteptat până în 2023 pentru a introduce politici de RSI (responsabilitate socială și de mediu), provocările legate de urgența climatică au căpătat o dimensiune cu totul nouă în ultimii ani. Acțiunile în domeniul climei fac progrese, iar reglementările și clasificările sunt introduse, dar cadrul în ansamblu este foarte complex.

În ceea ce privește tranziția ecologică, nu toate industriile sunt egale. Unele sectoare - cum ar fi cel al construcțiilor - sunt în avans: acestea au fost impulsionate să acționeze în special de reglementări. În cazul altor industrii, modelul lor economic este serios pus la îndoială; acesta este cazul, de exemplu, al industriei auto, care este în curs de reinventare.

În afară de părțile interesate, bineînțeles, situația cu care se confruntă fiecare companie este unică. Dar toate continuă să facă presiuni în ceea ce privește restructurarea, astfel încât să poată aborda aceste probleme complexe care au un impact asupra culturii lor și asupra competențelor de care au nevoie pentru a se (re)inventa. În paralel, ele trebuie să fie capabile să respecte noile standarde de reglementare care devin din ce în ce mai exigente.

Tranziția ecologică este un teren fertil pentru soluții noi. De asemenea, va crea oportunități.

Xavier Durand

Situația este cu atât mai greu de citit de către companii cu cât cadrul este încă departe de a fi stabilizat la nivel internațional. Și asta presupunând că se va ajunge la un acord între state, o țintă care nu este imediat evidentă.

Dar există și o altă față a monedei: tranziția ecologică va crea și oportunități, cum ar fi noi tipuri de locuri de muncă, noi piețe și noi tehnologii. Economia inovează constant, iar tranziția ecologică este un teren fertil pentru soluții noi.

 

Ce acțiuni întreprinde Coface, în special din perspectiva CSR?

Strategia de CSR a Coface se bazează pe trei priorități cheie: ca angajator, ca asigurător de credite și ca organizație dedicată reducerii propriei amprente.

În calitate de asigurător, avem un portofoliu de investiții în valoare de trei miliarde de euro și am elaborat regulile pentru a-l investi în mod responsabil. Calculăm impactul său asupra carbonului și ne asigurăm că acesta scade în mod constant. Excludem diferite tipuri de afaceri - în funcție de taxonomie (cum ar fi industriile poluante/neetice) - iar ratingul ESG (mediu, social, guvernanță) al portofoliului nostru se îmbunătățește de la an la an.

Politica noastră comercială prevede, de asemenea, restricționarea sau reducerea angajamentelor noastre în industriile legate de combustibilii fosili și în sectoarele lipsite de etică (în special armele interzise de Tratatul de la Ottawa, pariurile, speciile pe cale de dispariție și așa mai departe).

Suntem, de asemenea, vigilenți în ceea ce privește modul în care ne gestionăm operațiunile: reducerea spațiului pe care îl ocupăm, reducerea deplasărilor și o reducere generală a deplasărilor pe care le facem datorită muncii la distanță generalizate.

Nu în ultimul rând, am decis să dublăm până în 2025 sprijinul pe care îl acordăm proiectelor ESG în contextul soluțiilor noastre de asigurare pentru riscuri unice (energie regenerabilă, protejarea mediilor naturale, sănătate etc.).

În calitate de angajator responsabil, elaborăm o politică de resurse umane în cadrul Coface, care vizează garantarea bunăstării angajaților noștri. Cum? Prin oferirea unui cadru incluziv și diversificat care să îi ajute să se dezvolte. Aceasta este o cheie pentru succesul echipelor noastre, care sunt formate din peste 80 de naționalități din 58 de țări diferite. Măsurăm în mod sistematic angajamentul angajaților, care este urmat de planuri de acțiune: dezvoltarea oportunităților de carieră prin mobilitate internațională sau funcțională, de exemplu, sau conceperea unor planuri de formare specifice pentru talentele noastre de top, în special prin apelarea la academiile interne care au ca scop actualizarea competențelor. În plus, desfășurăm o serie de inițiative pentru a promova diversitatea în cadrul Coface, inclusiv egalitatea de gen. Facem tot ce ne stă în putință pentru a obține egalitatea de remunerare pe termen scurt și pentru a intensifica reprezentarea femeilor în rândul managerilor de rang înalt: ne propunem să atingem 40% femei până în 2030, un obiectiv pe care suntem deja pe cale să-l atingem, deoarece 36% dintre managerii de rang înalt din prezent sunt femei.

 

Cum se schimbă rolul asigurărilor de credit în aceste vremuri dificile?

Lumea este un loc mai complex și mai puțin previzibil. Rolul nostru, acum mai mult ca oricând, este de a ne ajuta clienții să navigheze în siguranță și în siguranță pe aceste ape agitate. Activitatea noastră constă, de obicei, în prevenirea riscurilor, despăgubiri și recuperarea datoriilor neplătite.

Urmărim riscurile pentru întreprinderi, lucru care este și mai important în prezent, având în vedere schimbările majore care au loc în societate. Am construit o infrastructură unică pentru a face exact acest lucru. Aceasta variază de la analiza economică a sectoarelor și țărilor până la recuperarea datelor concrete din bilanțurile și conturile de exploatare la scară largă. Baza noastră de informații monitorizează 188 de milioane de companii din 200 de țări. Datele noastre, experții noștri și sistemele noastre tehnologice încorporează cele mai recente evoluții în materie de inteligență artificială, iar toate acestea stau la baza expertizei noastre în analiza riscurilor. Este o profesie care necesită o capacitate de investiție, o anumită dimensiune și un istoric îndelungat de experiență și date.

În practică, dezvoltăm instrumente de scoring și de urmărire pentru întreprinderi, astfel încât clienții noștri să își poată monitoriza proprii clienți. Unul dintre motivele pentru care oferta noastră a crescut este faptul că serviciile noastre sunt ușor de utilizat pentru clienții noștri. Aceștia trebuie să poată accesa rapid datele noastre. În urmă cu cinci ani, era nevoie de o săptămână pentru a emite o garanție, în timp ce astăzi este suficient de câteva ore. Conectivitatea este, de asemenea, o prioritate și trebuie să fie optimă.

De trei ani, am dezvoltat o gamă de servicii de informare care completează și este în sinergie cu activitatea noastră de asigurare de credite. Datele noastre, care sunt folosite și pentru a analiza propriile obligații de credit, ajută clienții să monitorizeze riscul furnizorilor și clienților lor. Sunt utile pentru a căuta parteneri comerciali de la început până la sfârșit.

Pentru întreprinderile mici și foarte mici, care nu publică la fel de multe date ca și companiile mai mari, trebuie să gestionăm riscurile cu mai puține cunoștințe. Îmbunătățirea serviciilor pe care le oferim este o căutare pe termen lung, una în care facem progrese non-stop datorită proliferării datelor disponibile și a noilor tehnologii. Trebuie să le oferim o soluție simplă și eficientă, iar abordarea exploatează tehnologia, ca să nu mai vorbim de analiza juridică și de risc. În cele din urmă, trebuie să găsim canalele de distribuție potrivite pentru a respecta echilibrul între timpul petrecut cu vânzările și prețul serviciului.

 

Care este potențialul pe termen lung al asigurărilor de credit?

Nu suntem foarte mulți în acest sector foarte solicitant. În același timp, companiile trebuie să își urmărească riscul de credit în întreaga lume: se estimează că un sfert din toate falimentele la nivel mondial sunt legate de probleme de îndatorare. Și de aceea jucăm un rol esențial, ajutând companiile să prevină riscurile prin intermediul asigurărilor de credit sau prin furnizarea de date. Avem, de asemenea, o afacere de factoring în Germania și Polonia și sprijinim factorii din alte părți.

În primul rând, ne ocupăm de prevenire. Asigurarea creditelor nu este un produs scump: reprezintă câteva zeci de puncte de bază în cifra de afaceri a unei companii. Așadar, pentru a echilibra primele încasate și despăgubirile plătite, trebuie să găsiți un echilibru optim între prețul de vânzare al serviciului și nivelul de risc pe care sunteți dispus să vi-l asumați. Toate acestea înseamnă că ne angajăm să realizăm tranzacții bine concepute între asigurat și asigurător. Rezultatele noastre bune de la începutul anului s-au datorat în mare parte bunei noastre gestiuni a riscurilor și prevenției.

Citiți prima parte a interviului lui Xavier Durand, în care acesta a explicat consecințele conflictelor din întreaga lume pentru întreprinderi și ce înseamnă acest lucru pentru Coface.

Autori și experți