Sectorul transporturilor: redresare în segmentul transportului aerian

În timp ce perspectivele macroeconomice globale rămân nesigure, sectorul transporturilor a înregistrat cel mai mare număr de îmbunătățiri ale evaluării riscurilor în cel mai recent barometru Coface.

Aceste reclasificări au avut loc în special în Europa de Vest, în Orientul Mijlociu și în Japonia. Ele sunt legate în principal de consecințele redeschiderii Chinei, de redresarea turismului și de impactul anumitor politici publice (de exemplu, traficul feroviar în Germania). Cu toate acestea, riscurile generale rămân ridicate din cauza costurilor ridicate ale energiei și a cererii globale lente.

 

Transportul aerian își revine după criza pandemică

În cadrul sectorului transporturilor, transportul aerian este segmentul care a avut cel mai mult de suferit de pe urma crizei pandemice și, prin urmare, cel care se confruntă cu cea mai dinamică redresare.

Redeschiderea treptată a economiilor începând cu S2 2021 a schimbat într-adevăr peisajul. Redeschiderea granițelor Chinei (începutul anului 2023) și a granițelor Japoniei (sfârșitul anului 2022), însoțită de relaxarea condițiilor de călătorie pentru turiștii internaționali (primăvara anului 2023), sunt două suporturi puternice.

De asemenea, numărul de zboruri comerciale s-a redresat, fiind acum peste nivelul de dinainte de Covidiu, chiar dacă ratele de ocupare a locurilor rămân mai mici. Regiunea Asia-Pacific, de exemplu, a înregistrat o revenire a traficului total de pasageri de 171% în aprilie 2023 în ritm anual, în special datorită Chinei. Cu toate acestea, în ciuda acestei creșteri puternice, cererea în regiune rămâne mai mică decât în 2019 (-18% în aprilie 2023 față de aprilie 2019).

În Europa de Vest și în Statele Unite, Airbus și Boeing au înregistrat, de asemenea, o revenire a comenzilor nete de aeronave. Acestea s-au situat la 774 pentru Boeing și 820 pentru Airbus pentru 2022, iar la Salonul Aeronautic de la Paris au avut loc noi anunțuri semnificative, Air IndiGo comandând 500 de A320 și Air India comandând 250 de aeronave Airbus și 220 de aeronave Boeing. Acest avânt în industria aerospațială a motivat în mod clar decizia noastră de a actualiza evaluarea riscurilor pentru acest sector în unele țări, cum ar fi Franța.

De asemenea, trebuie remarcat faptul că principalii actori din această industrie au acum o strategie care ține cont de preocupările legate de mediu. Pe de o parte, aceasta îi motivează pe producători să inoveze pentru a construi aeronave mai „curate”, iar pe de altă parte, încurajează companiile aeriene să își reînnoiască flotele astfel încât acestea să consume mai puțină energie.

 

Venituri în scădere pentru transportul maritim

Situația este diferită în cazul transportului maritim, unde activitatea este în ușoară scădere după doi ani excepționali.

Scăderea tarifelor de transport maritim, costurile ridicate ale energiei și stagflația apasă asupra rezultatelor financiare ale transportatorilor maritime. Veniturile Maersk și CMA CGM au scăzut cu 26% și, respectiv, 30% în T1 2023 în ritm anual (deși rămân cu mult peste nivelurile din T1 2019).

Aceste scăderi ale veniturilor sunt legate în principal de un efect al prețurilor (scăderea tarifelor de transport), volumele scăzând mult mai puțin. Astfel, indicele de tranzit al containerelor s-a contractat doar cu 3% de la an la an în perioada ianuarie-aprilie 2023. Această scădere a volumelor se transferă parțial asupra transportului feroviar și rutier, care sunt utilizate în special pentru transportul mărfurilor din porturi.

În cele din urmă, transportul de mărfuri beneficiază în prezent de costurile energiei și ale combustibililor, care sunt mai mici decât în 2022, ceea ce permite transportului maritim, feroviar și rutier să compenseze parțial scăderea volumelor de mărfuri.