Industria auto se află în prima linie a tranziției către neutralitatea emisiilor de carbon

Renault a anunțat recent că va crea două filiale separate pentru a produce vehiculele sale electrice (EV) și vehiculele tradiționale cu combustie, astfel încât să poată finanța investițiile necesare pentru a accelera dezvoltarea automobilelor electrice.

Producătorul se confruntă cu aceleași provocări ca și marea majoritate a actorilor din industrie (nu doar alți producători de automobile, ci și furnizorii de echipamente și dealerii): recenta scădere a vânzărilor, volatilitatea pieței, perspectivele economice sumbre și standardele de mediu mai stricte. În acest context, mobilitatea cu emisii reduse de dioxid de carbon (electrică, hibridă și pe bază de hidrogen) reprezintă un domeniu de dezvoltare esențial pentru următoarele decenii.

Bătălia pentru poziția de lider și pentru inovație în domeniul metalelor și tehnologiilor face ravagii, iar părțile interesate la nivel mondial s-au angajat într-o competiție acerbă. Accesul la metale și la lanțurile de aprovizionare va fi, desigur, vital, la fel ca și capacitatea de investiții și accesul la competențele căutate.

 

Mobilitatea cu emisii reduse de dioxid de carbon reprezintă acum o provocare globală majoră

Electrificarea vehiculelor s-a transformat într-o competiție globală. Jucătorii din toate domeniile - economii avansate și emergente, țări miniere și așa mai departe - se pregătesc pentru a se asigura că nu pierd șansa de a pierde barca care este mobilitatea cu emisii reduse de carbon. China s-a impus deja ca un actor-cheie în producția de baterii: se mândrește cu 60% din capacitatea mondială de rafinare a litiului, 77% din producția mondială de celule de baterii și 60% din producția mondială de componente de baterii.

Decarbonizarea este, de asemenea, o prioritate pe agenda politică a țărilor OCDE. Pe lângă preocupările legate de mediu, provocările economice (crearea de locuri de muncă și reindustrializarea) și suveranitatea industrială sunt factori importanți. Subvenționarea achiziționării de automobile este unul dintre instrumentele utilizate în mod regulat de guverne pentru a sprijini această activitate și a stimula consumul. Autoritățile chineze și americane au introdus recent subvenții pentru ca gospodăriile să cumpere vehicule electrice. Aceste două țări se pot baza pe piețele lor interne vaste pentru a dezvolta această industrie. În Franța, guvernul are în vedere „leasingul social” pentru a ajuta gospodăriile cele mai sărace să cumpere VE, pe lângă primele de conversie. Cu toate acestea, ne putem întreba cum vor fi sustenabile aceste măsuri, având în vedere perspectivele economice pesimiste la nivel mondial și inflația în creștere.

Principalii actori din industria auto lucrează, de asemenea, la integrarea verticală a lanțurilor valorice. Mai mulți producători de vehicule și de echipamente au anunțat înființarea de societăți mixte pentru baterii litiu-ion și hidrogen. Provocarea constă în controlul aprovizionării și al costurilor în fiecare etapă a procesului industrial (materii prime, baterii, motoare și vehicule). Extinderea acestei piețe ar trebui să contribuie la apariția de noi oportunități pentru toți actorii din lanțul de producție. Cu toate acestea, presiunea structurală asupra producătorilor de echipamente și a dealerilor auto este încă prezentă, iar tendința este în creștere.

 

Producția și consumul se confruntă cu riscuri semnificative

Principalul risc pe termen scurt este legat de disponibilitatea resurselor necesare pentru fabricarea vehiculelor și a bateriilor. Aceasta se bazează pe materii prime foarte specifice (litiu, cupru, nichel, hidrogen etc.), în timp ce trecerea masivă și rapidă la vehicule cu emisii reduse de dioxid de carbon generează o presiune puternică asupra producției și a aprovizionării. Această tendință ar trebui să continue pe termen mediu și lung, având în vedere cerințele de stocare a energiei.

Pe termen scurt, există, de asemenea, un risc semnificativ ca producătorii și furnizorii europeni de echipamente să depindă de anumite țări și actori. Acest lucru este valabil în special în Europa, unde interdicția din 2035 de a vinde vehicule cu combustie tradițională depinde de proiecte imature de reindustrializare - minerit și gigafabrici - și sporește vulnerabilitatea la crize în lanțul de aprovizionare (lipsuri logistice, blocaje maritime etc.).

În cele din urmă, perspectivele economice sumbre vor avea un anumit impact negativ asupra sectorului. Vânzările de vehicule sunt legate foarte strâns de sănătatea unei economii, iar Coface prevede o încetinire a creșterii PIB-ului mondial la 1,9% în 2023 (2,8% în 2022). Încrederea gospodăriilor este scăzută, iar creșterea costului creditelor va avea probabil un impact asupra cererii. Prețul vehiculelor cu emisii reduse va rămâne ridicat pe termen mediu, în contextul în care costul energiei afectează întregul lanț valoric (costurile de producție, costul de funcționare a dealerilor și așa mai departe). De asemenea, lipsa rețelelor de reîncărcare din prezent reprezintă un factor de descurajare a cumpărătorilor.

Rămâne de văzut dacă o parte a modelului economic ar putea să se bazeze pe noi soluții inovatoare de mobilitate, cum ar fi închirierea pe termen lung, car-sharing-ul pentru mașinile electrice sau un serviciu de abonament.