Sondajul plăților corporative din Germania 2023: înapoi în trecut?

În timp ce situația economică dificilă și-a pus amprenta, cea de-a 6-a ediție a studiului Coface privind experiența de plată a companiilor din Germania indică faptul că impactul asupra plăților corporative în 2022 pare să fie moderat și comparativ mai mic decât șocul asupra economiei.

Cu toate acestea, companiile sunt vigilente pe termen scurt și foarte pesimiste în ceea ce privește viitorul.

Numărul și durata întârzierilor la plată au crescut, dar numai puțin și de la un nivel inițial foarte scăzut. Acest lucru înseamnă că disciplina de plată s-a deteriorat (+6 pp din companiile intervievate care raportează întârzieri de plată în 2022), dar rămâne sub nivelul observat în 2020 și mult sub nivelurile anterioare pandemiei.

  • Durata medie a întârzierilor la plată a crescut la 28,7 zile în 2022 (+1 zi), după ce s-a scurtat cu 7 zile în 2021.
  • Companiile din sectorul de ambalare a hârtiei au înregistrat cel mai scurt timp de așteptare în acest an (o medie de 18,4 zile), în timp ce companiile din sectorul financiar au trebuit să fie cele mai răbdătoare (întârziere medie de 35,0 zile).
  • Principala întorsătură vine însă din perspectivele economice anticipate de companii. Niciodată în istoria acestui sondaj, companiile nu au fost atât de negative în ceea ce privește viitorul lor.

 

Companiile vigilente oferă mai puține termene de plată

Una dintre concluziile sondajului este că comportamentul de plată a devenit ușor mai restrictiv, deoarece companiile germane devin din nou nervoase și preferă să încaseze cât mai repede. Mai puține companii oferă termene de plată în comparație cu anul trecut (71% față de 74%), iar acest lucru este valabil mai ales pentru companiile care își desfășoară activitatea în principal în Germania.  Condițiile de plată pe termen scurt continuă să domine, 90% dintre companiile care au oferit condiții de plată solicitând ca plățile să fie efectuate în termen de 60 de zile în 2022.  În general, perioada medie de creditare s-a modificat doar marginal, cu o creștere de 0,2 zile, ajungând la 32,8 zile.

Sondajul indică două direcții. Pe de o parte, companiile par mai vigilente și, prin urmare, reduc numărul de termene de plată. Pe de altă parte, chiar dacă societățile preferă să ofere termene de plată pe termen scurt deoarece încrederea în clienți este în scădere, motive tehnice - standarde de piață, probleme legate de lanțul de aprovizionare, termene de livrare - le obligă să continue să ofere sau chiar să prelungească termenele de plată.

-Christiane von Berg, Economist pentru Europa de Nord la Coface.

 

Întârzierile de plată: firmele continuă să fie plătite rapid

Durata întârzierii medii de plată a crescut cu o zi, ajungând la 28,7 zile în 2022. Aceasta este a doua cea mai mică medie a întârzierilor la plată de la începutul seriei cronologice, în 2016.

În plus, numărul întârzierilor la plată a crescut ușor, de la un nivel minim de 59% în 2021 la 65% în 2022. Această cifră este încă sub cea din 2020 (68%) și mult sub media de 82% înregistrată înainte de pandemie.

„Întârzierile de plată au rămas legate în principal de dificultăți financiare. Iar companiile ne spun că aceste dificultăți financiare sunt legate de creșterea costurilor materiilor prime, a inputurilor și a costurilor de producție, de problemele legate de lanțul de aprovizionare, de presiunea concurențială ridicată sau de scăderea cererii în Germania. Este remarcabil faptul că impactul pandemiei COVID-19 și-a pierdut semnificația și nu a mai fost numit, deși este clar că pandemia este departe de a se fi încheiat", detaliază Christiane von Berg.

 

Așteptările pesimiste reprezintă norma

Deși comportamentul de plată rămâne foarte pozitiv, companiile nu au fost niciodată atât de pesimiste în ceea ce privește perspectivele de afaceri. În timp ce părerea lor despre situația din 2022 este aproximativ neutră, 38% dintre toți respondenții se așteaptă la condiții de afaceri mai proaste în 2023, în timp ce doar 14% dintre ei sunt mai optimiști pentru 2023. Iar acest pesimism este observabil în aproape toate sectoarele.

„Nivelul record de pesimism în rândul companiilor din Germania poate fi explicat cu ușurință prin riscurile semnificative și diverse cu care se confruntă acestea. Întreruperile lanțului de producție la nivel mondial și creșterea costurilor materiilor prime non-energetice rămân principalele motive de îngrijorare pentru perspectivele de export ale companiilor. Dar noi riscuri, cum ar fi războiul din Ucraina, sancțiunile aferente, precum și creșterea prețurilor la energie, apasă, de asemenea, în mintea companiilor.” comentează Christiane von Berg.

„Situația economică și perspectivele macroeconomice par să fi schimbat, de asemenea, modul în care companiile germane văd oportunitățile de dezvoltare a afacerilor. Germania rămâne prioritară pentru dezvoltarea afacerilor, deși impulsul este mai slab, iar companiile raportează că sunt mai puțin concentrate acum pe Uniunea Europeană și pe China și mai interesate de SUA și Europa (în afara UE). Acest din urmă aspect ar putea fi legat de dorința de a eluda sancțiunile UE împotriva Rusiei și Belarusului.”

Autori și experți